تاثیر موسیقی بر روی توجه و تمرکز کودکان


توجه کلی قوه ی ابتکار ما را فعال می کند و تمرکز به ما ثبات می بخشد در صورتی که بتوانیم به طور مداوم از توجه کلی به تمرکز تغییر حالت بدهیم.

کودکانی که دچار نقص توجه هستند توجه کلی خوبی دارند اما نمی توانند تمرکز کنند،مثلا در یک کلاس صدای وزوز مگس ،خش خش برگهای درختان ،پچ پچ بچه ها ،سوراخ های سقف کلاس و... توجه آنها را به خود جلب می کند اما قادر به فیلتر کردن هیچ یک از آنها و تمرکز روی حرفهای معلم یا نوشته های روی تخته نیستند.

آنها آدمها هوشیاری هستند اما توجه دقیق و تمرکز ندارند ، این کودکان در وضعیتهای خاص قادر به تمرکز هستند مثلا حین تماشای برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه شان یا بازی با یک قفل رمزدار.

برای کار روی توجه وتمرکز کودکان اولین قدم جلب توجه و افزایش دقت آنها از طریق فعالیتهای لذت بخش است.

توجه به موضوع از طریق حواس به انسان منتقل می شود.

ماهیت محرکها اندازه و شدت انها توجه مارا به خود جلب می کند.

تکرار تا حدی می تواند باعث جلب توجه شود اما اگر بیش از اندازه باشد باعث دلزدگی و بی توجهی می شود.

انگیزه ی شخصی ،نیاز بدنی و نیاز روانی عوامل دیگری هستند که در توجه یا عدم توجه نقش مهمی دارند.

دقت به جنبه ایی از توجه گفته می شود که باعث تشدید اثر بعضی رفتارها شده در عین حال از بروز رفتارهای مزاحم دیگر جلوگیری می کند.

دقت مقدم بر ادراک،یادگیری و تفکر است

انواع دقت

دقت حسی

دقت عقلانی

دقت مستقیم

دقت غیر مستقیم

دقت حرکتی

دقت ارادی

دقت غیر ارادی

دقت عادی

دقت پراکنده

دقت متمرکز

دقت متمرکز:مستلزم توجه زیاد به یک فعالیت معین است که شامل تمرکز همه ی قوای درونی روی یک نکته می باشد و اصطلاح تمرکز نیز از اینجا ناشی می شود.

با بیان مطالب فوق کاملا مشخص است که موسیقی چگونه می تواند روی تمرکز کودکان تاثیر گذار باشد.

اولین نکته در این خصوص علاقه کودکان به فعالیتهای موسیقیایی ست که باعث می شود موسیقی از سایر فعالیتها جدا باشد.

یک موسیقی درمانگر یا مربی موسیقی کارازموده با استفاده از روشهای خاص و وسایل موسیقیایی می تواند دقت متمرکز کودکان را گسترش داده و باعث شود کودک به طور معناداری همه ی قوای درونی خود راروی یک نکته متمرکز کند.

اجرای یک قطعه موسیقی حرکات هماهنگ ،خواندن شعرها و...در مدت زمان معینی می تواند تمرکز کودک را افزایش داده و باعث تعمیم دهی این الگو در سایر فعالیتهای کودک گردد.

علاوه بر اجرای موسیقی گوش کردن به آن نیز می تواند تمرکز را افزایش داده و باعث رضایتمندی بیشتر از انجام فعالیتهای مختلف در کودکان گردد.اما در صورتی این اهداف محقق می شوند که انتخاب موسیقی به درستی صورت گرفته باشد.

امروزه تاثیر موسیقی بررشد مغزی و فواید ان بر سیسنم های حسی –حرکتی،هیجان ،هوشیاری و ترشح غدد مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

موسیقی دسته جمعی انگیزه یادگیری را در کودکان تقویت کرده و باعث شکوفایی استعدادهای انها می شود.

موسیقی همچنین می تواند تاثیرات مثبتی روی سرعت یادگیری گذاشته و قدرت حل مسآله را در کودکان بالا ببرد.

مشکلات متعدد مانند تغیرات اساسی در زندگی،استرس،اختلال اضطرابی،اختلال یادگیری و ... می توانند باعث اختلال در تمرکز کودکان گردد.

این کودکان معمولا مشکلات مختلفی را برای والدین به وجود می آورند اما نباید فراموش کرد که این مشکل می تواند باعث سرخوردگی و کاهش عزت نفس در خود کودکان شود.